zSoftware |
Nieuwsbrief |
De nieuwsbrief heeft even op zich laten wachten, maar wij zijn er weer in geslaagd een aantal interessante en actuele artikelen op te nemen. Aandacht voor de nooit eindigende discussie rondom de keuze voor mainframe of gedistribueerde systemen en is uw organisatie rijp voor een Enterprise overeenkomst voor software? Uiteraard weer enkele in het oog springende annonceringen van IBM
|
Nieuws |
Jaargang 2, nr 1 24 jan. 2007 |
Als u wilt dat we uw naam van onze verzendlijst verwijderen, klikt u hier. Vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar zSoftware of bel 071.3011178 of GSM 06.10162676 IBM and zSeries zijn Trademarks of International Business Machines Corporation The imagery on all pages are reproduced courtesy of International Business Machines Corporation. Unauthorized use not permitted. .
|
Naast de al bestaande workload pricing voor z/OS en zTPF systemen heeft IBM nu ook Workload Charging voor de z/VSE omgeving aangekondigd. Als aan de IBM voorwaarden wordt voldaan kan er nu ook voor deze zVSE systemen een kostenbesparing behaald worden. Kljk hier voor de complete annonceringsletter. Een tweede annoncering betreft de versoepeling van de officiële New Application License Charge (NALC) regeling. Deze nieuwe regels, ook wel bekend onder zNALC staan het toe om gekwalificeerde New Applications in een LPAR in een z/OS omgeving te draaien onder de Subcapacity regelgeving. Op de z800 en z890 systemen was het z/OS.e Operating Systeem in gebruik voor New Applications. Op termijn zal het z/OS.e operating systeem verdwijnen en zullen deze klanten moeten overstappen op zNALC. Kljk hier voor de complete annonceringsletter. Wilt u weten wat deze annonceringen in uw situatie betekenen, neemt u dan contact met ons op voor meer informatie. |
IBM annonceert nieuwe licentie modellen. |
zSoftware Kloosterwei 320 2361 XR Warmond Tel: 0031.(0)71.3011178 Fax: 0031.(0)71.3010440 GSM:Tel 0031 (0)6.10162676 E-mail info@zSoftware.nl www.zSoftware.nl
|
Consultancy Advisering Services |
Mainframe behouden of overstappen? |
Bent u klaar voor een Enterprise Software overeenkomst? |
De waarde van de mainframe omgevingen in grote(re) organisaties wordt hevig onderschat. De rol van de mainframe omgevingen zullen de komende jaren sterk toenemen. Het is de verwachting dat na de decentralisatiegolf uit de jaren negentig er steeds meer vitale functies, gecentraliseerd zullen worden. Welk platform is daarvoor verreweg het beste geschikt? Het mainframe, in welke vorm dan ook …………………………. |
Product informatie |
Vitale functies zoals Data Sharing, disaster recovery, partitionering, energieverbruik, koeling, consolidatie, Workload Balancing, beveiliging, virtualisatie en prioriteitstelling allemaal technologiën die in het middelpunt van de belangstelling staan en waarmee de mainframes een jarenlange historie hebben. Voeg daar de Linux groei en de steeds grotere druk op de “Total Cost of Ownership” (TCO) aan toe. De mainframes bestaan al langer dan 40 jaar en hebben in die periode hun sporen meer dan verdiend Recente studies van gerenommeerde onderzoeksbureaus laten zien dat 90% van alle transacties door de grote financiële instellingen, wereldwijd worden uitgevoerd door IMS, tevens bevindt 70% van alle data zich onder beheer van een mainframe. Voordat IT top-managers en de IT-architecten besluiten om bestaande functies en applicaties te offloaden en andere platformen te selecteren voor de bedrijfskritische applicaties moeten zij goed nadenken. Er zal een gedegen studie uitgevoerd moeten worden naar de TCO en de waarde van het mainframe voor de organisatie. Nieuwe rollen voor het mainframe liggen al klaar: Data en Information Server, Security server en Systems management, allen op Enterprise nivo. Wordt ongetwijfeld vervolgd. |
|
|
|
In 2007 zullen de grote Software leveranciers wederom een poging doen om een Enterprise Licence Agreement met u te sluiten. Bent u daar klaar voor? zSoftware kan door lange ervaring met dergelijke contracten u advisehren hoe de voorbereiding en de onderhandelingen aan te pakken waardoor de kans op een succesvolle overeenkomst sterk toeneemt. U weet waarschijnlijk wat het antwoord van de software leveranciers is op uw vraag hoe om te gaan met “Shelf-ware”? Bouw een grotere “Shelf”. Laat het u niet gebeuren! . |
|
|
|
Via onze partner MFSW zijn er enkele interessante producten beschikbaar. Hieronder een korte omschrijving van deze producten. Om hun productiviteit te handhaven of zelfs te verbeteren hebben IT professionals een vitale bron nodig, die onmiddellijk beschikbaar moet zijn, en dat is documentatie. Tot op heden is er geen makkelijke manier om toegang te krijgen tot up-to-date informatie door de variëteit die bestaat in documentatie en de verschillende formaten waarin deze wordt aangeleverd door de leveranciers van grote IT gebruikers. iDoc is een IT Library Manager voor organisaties met grote complexe IT omgevingen met een behoefte om kostbare inefficiënties te elimineren bij het zoeken door vele verschillende en verspreide IT documentatie bronnen. iDOC verhoogt dramatisch de productiviteit door met één toets toegang te geven tot een centrale bibliotheek die alle specifieke en up-to-date bijgewerkte informatie verschaft die kritisch is voor de IT professionals. Geen ad hoc documentatie management meer; iDOC organiseert, onderhoudt en levert automatisch zeer relevante informatie en ondersteunt alle industrie standaarden en leveranciers formaten zoals IBM’s BookManager, HTML, CHM, Adobe etc. Met iDOC zoeken IT-ers intuïtief en snel en krijgen precies wat ze willen. Met iDOC vind je snel. Zie voor meer informatie www.softlib.co.il " Wanneer elke minuut telt " Moderne mainframe-omgevingen zijn vaak zeer complex en worden veelal door een beperkt aantal mensen bestuurd. Aan deze werkwijze zijn echter risico's verbonden. Wanneer het systeem down gaat, of een applicatie vereist een menselijke actie, dan duurt het geruime tijd voor er op de situatie gereageerd wordt. De daardoor teruglopende systeembeschikbaarheid levert een aanzienlijke schadepost op. Daarnaast ontstaat er indirecte schade door een tekortschietende service. In het ergste geval wordt de helpdesk overspoeld met boze telefoontjes, terwijl de eigen medewerkers nog niet op de hoogte zijn van het feit dat er een probleem is. Elke minuut eerder juiste informatie over calamiteiten levert een aanzienlijke besparing op. Wat zou bijvoorbeeld de besparing zijn wanneer de reactietijd met tenminste 25% bekort wordt? En hoeveel klanten kunnen eerder tevreden gesteld worden met een snelle en adequate uitleg over de reden en de oorzaak waarom het systeem tijdelijk niet werkt?Indien de gevolgen van een systeem dat down gaat tot het minimum beperkt moeten worden dan is Perifeer voor de ideale oplossing. De technologie van Perifeer houdt te allen tijde de vinger aan de pols van de mainframe-installatie.Deze technologie controleert de aanwezigheid en werkzaamheid daarvan. Indien de host niet meer reageert verstuurt Perifeer onmiddellijk een bericht, bijvoorbeeld via een Informer berichtendienst, naar het ondersteunend personeel. Bij niet tijdig reageren kan er bovendien een escalatieprocedure geactiveerd worden. De op te roepen personen worden op basis van datum en tijd automatisch uit een tabel geselecteerd. Alle gebeurtenissen met Perifeer, dus ook alle verstuurde berichten met hun resultaat, worden in een logboekbestand vastgelegd en zijn later voor analyse en beheer beschikbaar. Natuurlijk bewijst Perifeer niet alleen haar nut bij calamiteiten. Het systeem kan elke gewenste informatie doorgeven, dus ook wanneer een bepaalde actie met succes is afgerond. Zo blijft niemand in het ongewisse, want Perifeer bewaakt en informeert. Zie voor meer informatie www.perifeer.nl. |